header
Gotować czy nie gotować? Niektórzy odpowiadają ?nie gotować? i zaczynają spożywać surowe pożywienie. PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 17 grudnia 2011 05:13

 

Gotować czy nie gotować? Niektórzy odpowiadają ?nie gotować? i zaczynają spożywać surowe pożywienie.

 

Autor: Danielle Barrios

wtorek, 2 listopada 2010

 

Mieszkając w Dallas, mieście posiadającym liczne restauracje, wiele z nas ma dylemat: gdzie zjeść? Lecz dla Mirandy Martinez ta decyzja jest bardziej skomplikowana niż tylko wybór pomiędzy kuchnią teksańsko-meksykańsko a tajską. Martinez jest witarianką. Nawet w Dallas posiadającym zróżnicowane restauracje jej wybór jest ograniczony. Martinez najczęściej je w domu, nawet jeśli spotyka się z przyjaciółmi w restauracji. Jeśli decyduje się zjeść poza domem, najpierw sprawdza menu oferowane przez restaurację. Mówi kelnerowi co chce, tak jakby danie było przygotowane w jej kuchni ? sałatkę z suszonymi składnikami, bez grzanek, kawałek awokado, zero sera. ?Staram się jeść najświeższe produkty" - mówi Martinez, absolwentka uniwersytetu SMU, która ponad trzy lata temu z powodu problemów z wagą została witarianką. Dziś jest szefem kuchni wegańsko-witariańskiej i jej entuzjastką. Dla Martinez i innych witarian na świecie dieta witariańska wyklucza posiłki gotowane powyżej 47oC.

W skład diety wchodzą nieprzetworzone i niegotowane pokarmy roślinne, takie jak owoce, warzywa, nasiona i orzechy. Większość witarian regularnie spożywa nieprzetworzone, ekologiczne i naturalne pokarmy, takie jak świeżo wyciśnięte owoce i warzywa. ?Nie jem chleba, przetworzonych rzeczy i niczego z puszki?- mówi Martinez. Zachęca do tego stylu życia pomimo jego ograniczeń, ponieważ przynosi on wiele zdrowotnych korzyści. Część dietetyków mówi, że surowe pożywienie zwiększa energię, sprzyja lepszemu trawieniu, zmniejsza ryzyko chorób serca i utraty wagi.

Inne badania wykazały, że typowa zachodnia dieta jest bogata w cukier, tłuszcz i mięso. Surowa dieta znacznie obniża poziom całkowitego cholesterolu i przyczynia się do znacznie zdrowszego amerykańskiego stylu życia.

Donna Israel, certyfikowana dietetyk, zapytana o korzyści płynące z przejścia na dietę surową, odpowiada, że "nie ma w tym nic złego".

Jednak przyznaje, że ta dieta może być dosyć ekstremalna. Israel również mówi, że spożywanie jedzenia wyhodowanego przez lokalnych rolników, może przynieść podobne korzyści zdrowotne, lecz bez potencjalnego ryzyka spożycia skażonego, niegotowanego jedzenia.

 

Restauracje w Dallas obecnie wychodzą naprzeciw nowym trendom związanym z jedzeniem.

Sara Tomerlin, właścicielka Spiral Diner na Beckley Avenue w Oak Cliff, jest entuzjastką diety wegańskiej. Stworzyła miejsce, gdzie mieszkańcy mogą kosztować pysznych wegańskich potraw.

Spiral Diner, serwujące kilka witariańskich potraw, obecnie zmienia się w miejsce bardziej przyjazne wegetarianom i weganom.

Ludzie myśląc o daniach wegańskich wyobrażają sobie jedzenie sałatek i nieposiadającego smaku tofu. Według Tomerlin nie zdają sobie oni sprawy z wielu możliwości tej diety.

?Możesz jeść prawie wszystko, a kilka naprawdę łatwych zmian sprawi, że danie będzie wegetariańskie?- mówi Tomerlin.

Tomerlin przyznaje, że wegański styl życia wymaga więcej zaangażowania niż codzienna dieta oparta na mięsie.

?Może on nawet wymagać dodatkowego pójścia do warzywniaka, kupienia nowej książki kucharskiej lub nauczenia się odmiennego stylu gotowania. Nie oznacza, że jest to niemożliwe, oznacza to, że trzeba włożyć więcej wysiłku" - mówi Tomerlin.

Obie diety, wegańska oraz zwłaszcza witariańska, wymagają olbrzymiej ilości wysiłku, który niekoniecznie jest najważniejszego w typowej zachodniej diecie, która ma dwa proste wymagania: szybko i tanio.

Dieta wegetariańska jest oparta na roślinach. Natomiast weganie jedzą głównie rośliny oraz wyłączają wszelkie zwierzęce produkty, w tym przetwory mleczne.

Mimo że witarianizm jest najbardziej restrykcyjną formą diety wegetariańskiej i wegańskiej, ostatnie badania wykazały, że 4% dorosłych Amerykanów określa siebie jako wegetarian, a 5% wegetarian jest weganami.

Tomerlin, bedąc weganką, przyznaje, że nigdy nie byłaby w stanie przejść całkowicie na witarianizm, ale rozumie ludzi przechodzących na tę dietę, aby dostarczać organizmowi pełną ilość składników odżywczych bez pozbywania się ich podczas gotowania.

Poza ograniczeniami witarianizm wymaga dużego przygotowania: hodowanie kiełków, nasion i ziaren, wyciskanie soków z owoców i warzyw, namaczanie orzechów i suszonych owoców, mieszanie i liofilizowanie.

Dieta ta wymaga również nietypowych przyrządów kuchennych, takich jak liofilizator, sokowirówka, mikser, robot kuchenny i szklane naczynia do namaczania różnych owoców i warzyw.

?Naprawdę podziwiam ich oddanie?- mówi zdecydowanie mięsożerna studentka SMU Carrie Pope, które nigdy wcześniej nawet nie słyszała o witarianiźmie.

Lecz na każdego mięsożercę przypada wegetarianin, np. studentka ostatniego roku na SMU, która podobnie jak jej rodzina przez całe życie jest wegetarianką.

Puttaparthi zgadza się, że wegetarianizm korzystnie wpływa na zdrowie pod warunkiem, że jesz odpowiednie jedzenie i pilnujesz swojej diety. Puttaparthi zachęca każdego, kto zastanawia się nad wegetarianizmem lub dietą wegańską, żeby po prostu się zdecydował.

 

Cały artykuł jest dostępny pod następującym adresem:

http://www.smudailycampus.com/news/features/to-cook-or-not-to-cook-some-start-to-say-no-go-raw-1.1736369

 

Poprawiony: piątek, 23 grudnia 2011 18:41