header
Przestaw dzieci na zdrowe odżywianie z przysmakami surowej diety PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 17 grudnia 2011 05:29

 

Przestaw dzieci na zdrowe odżywianie z przysmakami surowej diety

 

Autor: BROOKE MCLAY

Tłumaczenie: Ewa Kasjanowicz

13 sierpnia 2010

 

Naprawdę podoba mi się idea leżąca u podstaw surowego odżywiania. Zbyt wiele rodzin opiera swój jadłospis na taniej, wysoko przetworzonej żywności zawierającej ogromne ilości konserwantów. Oczywistym wydaje się twierdzenie, że pożywienie bogate w naturalne substancje odżywcze jest najbardziej optymalne dla organizmu człowieka. Jednak kompletne przestawienie się na surową dietę stanowi ogromne wyzwanie. Tym większe, gdy próbujemy karmić w ten sposób dzieci, które kręcą nosem na samą myśl o marchewce. Mając nadzieję na lepsze zrozumienie korzyści płynących ze spożywania surowego pożywienia i próbując znaleźć najlepszy sposób na wprowadzenie go do rodzinnego menu, zwróciłam się do Bryana Au, szefa kuchni, autora książki ?Raw in Ten Minutes? i gwiazdy cyklu Eco Chef iPhone App. Dowiedzcie się od niego jak w prosty i pyszny sposób wprowadzić surowe produkty do diety waszych rodzin.

 

Ja: Jakie korzyści wynikają ze stosowania surowej diety? Dlaczego rodzice powinni rozważyć taki sposób odżywiania swoich dzieci?

 

Bryan Au: Jest wiele korzyści wynikających ze stosowania surowej diety. Odżywiając się w ten sposób można zapobiec wielu chorobom nękających współczesnego człowieka, takim jak autyzm, cukrzyca, otyłość, rak czy astma, a w wielu przypadkach nawet spowodować ich regres! Naukowcy wysuwają poparte licznymi badaniami twierdzenia, że choroby takie jak autyzm i cukrzyca, występujące u osób młodych, mogą być spowodowane przez pestycydy i chemikalia zawarte w nieorganicznej, wysoko przetworzonej żywności. Surowe pożywienie natomiast jest w 100% organiczne, całkowicie naturalne i zdrowe. Spożywanie go wzmacnia nasz system odpornościowy, wspomaga wzrost i rozwój dzieci, a jednoczenie pomaga zaoszczędzić pieniądze i chronić środowisko naturalne. Żadna inna kuchnia nie jest tak zdrowa i nie przynosi tak wiele korzyści dla organizmu jak surowa dieta. Surowe potrawy są pyszne i łatwe oraz bezpieczne w przygotowaniu, także dla dzieci. Każdy z nas pragnie odżywiać się zdrowiej i spożywać produkty organiczne, aby zachować zdrowie. Surowa dieta jest w tym przypadku najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem, zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci. Jest całkowicie wegetariańska i wegańska, więc nie musimy zaprzątać sobie głowy zanieczyszczonymi owocami morza, chorobą wściekłych krów, ani innymi podobnymi rzeczami. Składają się na nią pełnowartościowe, organiczne, świeże i zdrowe produkty, których spożywanie dostarcza mnóstwo radości. Każdy lekarz powtarza, że powinniśmy jeść więcej surowych warzyw i owoców, a stosując przepisy na surowe dania możesz to zrobić w sposób tak pyszny i przyjemny jak to tylko możliwe. Jest to także bardzo ekologiczny sposób dbania o zdrowie, więc masz też swój wkład w ochronę środowiska i planety.

 

Jednym z wielu powodów, dla których surowe jedzenie jest tak zdrowe, jest to, że niczego nie gotujesz, nie pieczesz i nie smażysz, a więc nie wytwarzasz toksyn i czynników rakotwórczych, które wówczas powstają. Wszystkie witaminy, minerały i enzymy zostają nienaruszone, co niezwykle korzystnie wpływa na twoje zdrowie. Unikając obróbki cieplnej pożywienia, podnosisz jego wartość, a jednocześnie oszczędzasz pieniądze.

 

Ja: Jak rodzice, dla których surowa dieta jest nowością, mogą zacząć karmić w ten sposób swoje dzieci?

 

Bryan Au: [Pisząc moją książkę] chciałem się upewnić, że przepisy tam zamieszczone zostały przetestowane i zaaprobowane przez dzieci, które, jak się okazało, kochają je tak samo jak dorośli. Dzieci są uczciwe. W książce zamieściłem ich ulubiony przepis, który okazał się naprawdę popularny. Zapoznałem się ze wszystkimi książkami na temat surowej diety i upewniłem się, że przepisy, które proponuję są optymalne, łatwe i smaczne.

 

Ja: Czy jesteś zwolennikiem wyłącznie surowej diety? Jak można skłonić ludzi odżywiających się na co dzień w sposób typowo amerykański aby przestawili się na dietę, która zawiera więcej składników odżywczych i bardziej służy ich zdrowiu.?

 

Bryan Au: Tak, jestem zwolennikiem diety w 100% surowej. Jeśli ludzie chcą tego spróbować, zapewniam, że jest to wspaniałe doświadczenie, ale nie jest absolutną koniecznością być w raw w 100%, aby odczuć pozytywne skutki. Gabriel Cousens, lekarz, który za pomocą surowej diety wyleczył wiele osób, odkrył, że 80% surowego jedzenia i 20% lekko pieczonego, gotowanego, lub gotowanego na parze, stanowi dietę optymalną dla większości ludzi. Spowodowane jest to tym, iż jesteśmy przyzwyczajeni do gotowanego pożywienia, ale jeśli jednocześnie jemy surowe pokarmy, nasz organizm wciąż zachowuje równowagę, która, w przypadku spożywania mniej zdrowych pokarmów, może zostać zaburzona. Lekarze zawsze zalecają spożywanie większej ilości surowych owoców i warzyw, a stosując surową dietę możesz to robić w najprzyjemniejszy możliwy sposób. Zawsze radzę wszystkim, by najpierw spróbowali surowych deserów. Ludzie zazwyczaj je uwielbiają i wówczas naturalnie i z przyjemnością stopniowo wprowadzają do swojej diety więcej surowych produktów. Wszystko polega na tym, by surowa dieta sprawiała przyjemność, człowiek czerpie wtedy z niej korzyści, i atrakcyjne staje się dla niego wprowadzanie do codziennej diety surowych produktów, przepisów, a jednocześnie zmiana stylu życia. Każdy jest inny, nie można więc ustalić jednej diety dla wszystkich, ale im więcej świeżych owoców i warzyw, a do tego trochę orzechów i nasion, tym jesteśmy zdrowsi, silniejsi i tym lepiej się czujemy.

 

5-minutowe czekoladowe pączki, Cynamonowe albo Lukrowane pączki

 

2 duże banany

1 ? szklanki siemienia lnianego

Nektar kokosowy (możesz także zrobić własny słodzik, używając wody i rodzynek, albo wody i daktyli zmiksowanych w blenderze, w zależności od upodobań, ale nowy nektar kokosowy jest bardzo zdrowy, nie zawiera cukru, ma niski indeks glikemiczny, naturalne Ph, a także żywe enzymy, które sprawią, że poczujesz się świetnie, kiedy tylko spróbujesz go raz!)

Olej kokosowy

Cynamon

 

Obierz 2 banany i ułóż w dużej misce. Powoli rozgnieć je przy pomocy widelca. Do blendera Blendtec wsyp siemię lniane i zmiel do uzyskania gładkiego proszku. Proszek wsyp do miski i wymieszaj z bananami, aż całkowicie je pokryje. Dostosuj ilość siemienia do uzyskania pożądanej wilgotności i sprężystości ciasta na pączki. Pamiętaj, że po wchłonięciu siemienia przez banany, ciasto staje się twardsze i bardziej zbite, w zależności od wielkości bananów, dostosuj więc odpowiednio ilość użytego siemienia. Formuj kule, następnie spłaszcz je, zrób dziurkę w środku i formuj kształt pączka.

 

Aby zrobić czekoladowe pączki, polej je ?sosem czekoladowym?, na który przepis znajdziesz poniżej.

Aby zrobić lukrowane pączki, polej je olejem kokosowym i nektarem kokosowym.

Aby zrobić pączki cynamonowe, polej je nektarem kokosowym, a następnie posyp cynamonem.

 

2-minutowe surowe, organiczne, wegańskie truskawki pokryte czekoladą

 

3-4 łyżki surowego organicznego karobu

3-4 łyżki nektaru kokosowego

trochę truskawek z upraw ekologicznych

 

Umyj truskawki. W dużej misce wymieszaj rękoma karob i nektar kokosowy. W uzyskanej masie zanurzaj truskawki, lub nakładaj na nie ?sos czekoladowy? przy pomocy łyżeczki. Dopasuj proporcje karobu i nektaru kokosowego do pożądanego smaku i konsystencji. Użyj większej ilości karobu, jeżeli chcesz uzyskać ciemniejszy sos i większej ilości nektaru kokosowego do uzyskania lżejszego sosu czekoladowego. Przygotowanie deseru zajmuje tylko pięć minut, jest on łatwy do zrobienia i pyszny.

 

Bryan Au zjechał cały świat zbierając kulinarne doświadczenia, aby teraz zrewolucjonizować sposób myślenia o jedzeniu, śmieciowym jedzeniu, fast foodzie i świecie kulinarnym. Przekąski i desery surowej organicznej kuchni są szybkie, łatwe i przyjemne do zrobienia, a poza tym zdrowe dla nas i naszej planety. Aby dowiedzieć się więcej, odwiedź stronę internetową Briana www.RawinTenMinutes.com.

 

Źródło:

http://blogs.babble.com/family-kitchen/2010/08/10/introduce-a-raw-food-diet-to-you-kids-with-these-simple-healthy-treats/

 

Poprawiony: piątek, 23 grudnia 2011 18:37