header
Witalność płynąca z diety surowej - Prawie każdy może skorzystać na jedzeniu surowych potraw PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 17 grudnia 2011 06:35

 

Witalność płynąca z diety surowej - Prawie każdy może skorzystać na jedzeniu surowych potraw

Autor: Cameron Woodworth

Piątek, 29 Maja 2009r.

Tłumaczenie: Karolina Mucha

Jako autor książki kucharskiej dla wegetarian miałem przyjemność spróbowania wielu doskonałych dań. Jest jednak jeden posiłek, którego nie zapomnę na bardzo długo. Było to danie z surowych składników przygotowane na szybko przez mojego przyjaciela z Seattle.

 

To był mój pierwszy oficjalny surowy posiłek. Przyniosłem dużą miskę gazpacho, to surowa hiszpańska zupa warzywna, dla której bazą są pomidory. Inni przynieśli sałatki, jedni wykwintne, inni bardzo proste, burgery zrobione z surowych marchewek i kiełków soczewicy, orzechowe krakersy z dodatkiem nasion, a także słodkie ziemniaki. Było również Phad Thai ze świeżego kokosa i sosu migdałowego z dodatkiem chilli, wszystko w połączeniu z kluseczkami, a także desery oparte na surowych owocach i orzechach.

 

I choć wszystkie dania były przepyszne, najbardziej zaskakujące było to, jak wspaniale czuliśmy się po posiłku.

Nadal uwielbiam wiele tradycyjnych gotowanych posiłków ? ciężko oprzeć się pokusie wstąpienia do Indyjskiej lub Tajskiej restauracji. Lecz dziś, wraz z tysiącami mieszkańców Seattle, wprowadzam co raz to więcej surowej żywności do moich posiłków.

 

Zwolennicy diety surowej twierdzą, że "siła życia", czy też energia z pożywienia zanika w procesie gotowania wraz z niektórymi fitochemikaliami i enzymami, które są niezbędne w procesie trawienia i zwalczania chorób. Dlatego też osoby stosujące dietę surową nigdy nie podgrzewają jedzenia do temperatury wyższej niż około 46 -50°C.

 

Jasność umysłu, wzrost energii, poprawa kondycji, łatwość w zgubieniu zbędnych kilogramów, zdrowsza skóra to tylko niektóre z korzyści, którymi, jak twierdzą stosujący dietę surową, mogą się cieszyć.

 

Prawie każdy może czerpać korzyści ze stosowania diety surowej ? począwszy od owoców i sałatek, aż po mięsne wyrafinowane dania. Korzyści mogą być ogromne i z pewnością nie musisz zamieniać wszystkich swoich posiłków na surowe, aby zobaczyć wyniki.

 

Dwie duże sałatki dziennie

Wcale nie musisz zaopatrzyć się w drogi sprzęt kuchenny, aby nauczyć się przygotowywania surowych posiłków. Można stawiać na prostotę. Najlepszą rzeczą jaką możesz zrobić to dodać więcej sałatek do swojego menu.

Dr Joel Fuhrman, autor bestsellera "Eat To Live" twierdzi, że Amerykanie uniknęliby wielu problemów związanych z otyłością i chorobami zwyrodnieniowymi, gdyby jedli dwie duże sałatki dziennie. Dr. Fuhrman zaznacza również, że wielu pacjentów czerpie niezmierzone korzyści z utrzymywania diety złożonej z dużej ilości surowego pożywienia w połączeniu z lekko ugotowanymi daniami.

Pisze on, że "surowe warzywa i owoce są źródłem najsilniejszej ochrony przed chorobami". Zaleca swoim pacjentom, aby oprócz sałatek zjadali przynajmniej cztery świeże owoce dziennie. Ostrzega również, że najczęstszymi rodzajami raka, z którymi boryka się społeczeństwo są te, które wynikają z chorób spowodowanych brakiem świeżych warzyw i owoców w diecie.

 

Dr. Fuhrman opiera swe teorie na badaniach przeprowadzonych przez Instytut Biochemii na Wright State University School of Medicine, które wykazują, że enzymy zawarte w surowym jedzeniu mogą wspomagać walkę z chorobą.

 

Uniwersyteccy naukowcy wnioskują, że "w procesie gotowania i/lub przetwarzania pożywienia dochodzi do znacznego spadku wartości odżywczych, a także utraty witamin". Podczas termiczne obróbki pożywienie traci również niektóre z minerałów, a także od 20 do 40% witaminy C.

 

W 2007 r. naukowcy z King's College Hospital przeprowadzili badania w Paignton Zoo w Wielkiej Brytanii w celu sprawdzenia, jak całkowita zmiana diety na dietę surową wpłynie na ochotników eksperymentu. Dziewięcioro ochotników przez 12 dni jadło surowe warzywa i owoce w dziennych porcjach ważących do około pół kilograma, lub w przeliczeniu - 2300 kalorii.

 

W drugim tygodniu eksperymentu ochotnicy mogli również jeść ryby (ukłon w stronę tradycyjnego łowieczo-zbierackiego trybu życia). Pod koniec eksperymentu ciśnienie krwi ochotników spadło z poziomu 140/83, czyli z poziomu definiowanego prawie jako nadciśnienie, do poziomu 122/76. Dodatkowo ich waga spadło o około 4 kilogramy, a poziom ich cholesterolu zmniejszył się o 23%.

Prawdziwe historie

Tom Armstrong wie dużo więcej o diecie surowej niż większość osób. Armstrong i jego partnerka Susan Park prowadzą sklep internetowy oraz Raw Vegan Source, sklep w Redmon, w którym znaleźć można surowe produkty. W zeszłym roku sklep zwiększył asortyment z 700 do 13000 różnych surowych produktów, co czyni go miejscem z największym wyborem surowego pożywienia.

 

Będąc wegetarianami przez ponad 25 lat przeszli na dietę surową po tym jak w 2004 r. u Susan Park zdiagnozowano nowotwór tarczycy. Kobieta nie zgodziła się ani na operację, ani na chemioterapię, którą zalecali jej lekarze. Zamiast tego udała się do Optimum Health Institute w południowej Kaliforni gdzie pokochała dietę surową.

Miesiąc później Susan Park odwiedziła Centrum "Drzewo Życia" w Arizonie prowadzone przez dr Gabriela Cousensa, zagorzałego zwolennika diety surowej. Pod koniec 2005 r. była wolna od raka. Jako nieplanowany bonus zeszła z rozmiaru 40 na 34 choć, jak mówi, nawet nie próbowała.

 

Również Tom Armstron widzi ogromne korzyści ze stosowania surowej diety. "Minął artretyzm, straciłem 11 kg, mam o wiele więcej energii" ? mówi Armstrong. "Uwielbiam spędzać aktywnie czas np. wspinając się, moje czasy znacznie się poprawiły. Czuję się lepiej psychicznie. Byłem na granicy cukrzycy, a teraz wszystkie moje dolegliwości minęły. Nadal lubię słodkości, choć nie tak jak kiedyś, ale mogę bez problemu zadowolić się słodkościami surowej diety."

 

Jak zauważył Armrstrong, tylko ludzie i ich domowe zwierzęta jako jedyne na świecie jedzą gotowane jedzenie, i wygląda na to, że jako jedyne borykają się z problemami wyniszczających chorób.

 

Jeff Rogers, autor książki pt. Vice Cream, od 2001 je tylko posiłki złożone w 100% z surowych produktów. Jednak w tym czasie przeprowadził trzy krótkie eksperymenty w celu sprawdzenia, w jaki sposób gotowane potrawy wpłyną na jego organizm. Zanim został wegetarianinem, a potem przeszedł na dietę surową, cierpiał na migreny. "Jako osoba stosująca dietę surową niezwykle rzadkim jest dla mnie odczuwanie jakiegokolwiek bólu głowy. Jeśli nawet taki się pojawia, jest on bardzo łagodny" ? twierdzi Rogers.

Oprócz nieoficjalnych źródeł, nadal przeprowadzono niewiele badań w celu przeanalizowania diet składających się tylko z surowych produktów, a budzą one nadal wiele kontrowersji. Ale nie ulega wątpliwości, że wprowadzenie do naszej diety większej ilości surowizny jest zdrowe i przyniesie korzyści dosłownie każdemu.

Jeden z raportów analizujących 50 badań dotyczących porównania tradycyjnej diety z dietą surową wykazał, że jedzenie surowych warzyw i owoców zmniejsza ryzyko zachorowania na kilka rodzajów nowotworów. Inne badania dowodzą, że gotowanie warzyw z rodziny kapustowatych (takich jak brokuły, jarmuż czy kapusta) redukuje poziom izotiocyjanianów, które uniemożliwiają wzrost komórek rakowych, a także, że jedzenie nawet kilku rodzajów warzyw z rodziny kapustowatych zmniejsza ryzyka zachorowań na raka.

 

Niektórzy badacze zajmujący się zdrowiem człowieka nadal badają zalety stosowanie surowej diety oraz ryzyko, które ze sobą niesie. Niektórzy z nich twierdzą, że jedzenie tylko surowego pożywienia nie jest potrzebne, gdyż organizm produkuje własne enzymy trawienne, a co więcej, niektóre produkty nasz organizm trawi łatwiej, jeśli są ugotowane.

 

Dietetyk Sandi Kaplan twierdzi, że dodawanie surowych składników do naszej diety jest bardzo dobrym nawykiem, gdyż w ten sposób zwiększamy różnorodność potraw, a także dostarczamy błonnik. Sandi Kaplan potwierdza, że niektóre substancje odżywcze są lepiej absorbowane przez nasz organizm w gotowanej postaci, a inne surowe. Zaleca, aby ludzie spożywali różnorodne posiłki, zarówno gotowane, jak i surowe.

 

Wyniki jednego z badań opublikowanego w magazynie Journal of Nutrition, który poświęcony jest zagadnieniu odżywiania, wykazują, że stosowanie diety opartej w 100% na produktach surowych może prowadzić do niedoborów wapnia, witaminy D, żelaza, cynku i witaminy B12. Natomiast badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Waszyngtona w Missouri dowiodło, że osoby stosujące jedynie dietę surową narażone są na niski poziom gęstości mineralnej kości.

Liczne badania przeprowadzone na osobach stosujące dietę surową wykazały, że pomimo tego, że występuje u nich korzystny niski poziom cholesterolu i triglicerydów (tłuszczy odpowiedzialnych za choroby serca), jednak notuje się u nich niedobory witaminy B12, których głównym źródłem są produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego. Inne długoterminowe badania dowiodły, że u osób takich występuje korzystny poziom witaminy A, a także karotenoidów, które odgrywają kluczową rolę w zapobieganiu chorobom. Badania wykazały jednak, że poziom likopenu jest u nich dużo niższy niż u przeciętnego człowieka.

Osoby stosujące dietę surową w większości są weganami, jednak znaleźć wśród nich można i takie, które spożywają produkty mleczne i mięso. Tak jak inni weganie, osoby te muszą dostarczać do organizmu produkty bogate w wapń, żelazo, kwasy tłuszczowe omega-3 i inne wartości odżywcze, które normalnie zawarte są w produktach mlecznych, rybach i mięsie. Np. jarmuż i kapusta są źródłem wapnia, a surowe orzechy włoskie są bogate w kwasy tłuszczowe omega-3

Jak twierdzi Fuhrman "spożywanie surowych produktów jest bardzo pozytywne dla naszego zdrowia i jest ważną cechą zdrowego sposobu odżywiania. Nie oznacza to jednak, że, abyśmy byli zdrowi, nasza dieta musi być w 100% oparta na surowych produktach. Nie oznacza to również, że dieta surowa jest najzdrowszym sposobem odżywiania". Fuhrman opowiada się za zielonymi warzywami, fasolą i innymi warzywami strączkowymi gotowanymi tradycyjnie lub na parze spożywanymi w celu zwiększenia różnorodności składników odżywczych. Jak zauważa autor, poprawi to również zdolność naszego organizmu do przyswajanie białka pochodzenia roślinnego.

Armrstrong dodaje, że nie trzeba rezygnować z tradycyjnych posiłków. "Wystarczy dodać trochę dobrego ? to coś, co zalecam nowym zwolennikom takiej diety. Jeśli 20% twojego dziennego pożywienia stanowią surowe produkty ? to świetnie! Jeśli 30% - to jeszcze lepiej! Tak długo, jak jedzenie surowych produktów będzie twoim celem, tak długo będzie widział tego pozytywne efekty".

 

Źródła:

1. Link, LB and JD Potter. ?Raw versus cooked vegetables and cancer risk.? Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2004 Sep;13(9):1422-35. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15342442

2. C. Koebnick et al. ?Long-Term Consumption of a Raw Food Diet Is Associated with Favorable Serum LDL Cholesterol and Triglycerides but Also with Elevated Plasma Homocysteine and Low Serum HDL Cholesterol in Humans.? The American Society for Nutritional Sciences J. Nutr. 135:2372-2378, October 2005. jn.nutrition.org/cgi/content/abstract/135/10/2372

3. Luigi Fontana, MD et al. ?Low Bone Mass in Subjects on a Long-term Raw Vegetarian Diet.? Archives of Internal Medicine, 2005;165:684-689. archinte.ama-assn.org/cgi/content/abstract/165/6/684

4. AL Garcia et al. ?Long-term strict raw food diet is associated with favourable plasma beta-carotene and low plasma lycopene concentrations in Germans.? British Journal of Nutrition 2008 Jun; 99(6):1293-300. Epub 2007 Nov 21. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18028575

 

Poprawiony: piątek, 23 grudnia 2011 18:19