header
Przestawiamy się na surową dietę PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 17 grudnia 2011 07:08

Przestawiamy się na surową dietę

 

Autor: Wayne Gendel

tłumaczyła Justyna Romanowska

Piątek 12 marca 2010

 

Przestawienie się na surową dietę wcale nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Wyróżniamy tu dwie fazy  przechodzenia: fazę przejścia, gdzie jemy 80% surowych pokarmów i fazę właściwej surowej  diety, w której 95-100% pokarmów jest surowa.

 

Faza przejścia

 

Większość ludzi łatwo wchodzi w pierwszą fazę, a wielu już w niej pozostaje. Faza przejścia oznacza spożywanie 80% surowych pokarmów i 20% gotowanych.

Najważniejsze surowe pokarmy na tej diecie to świeże owoce i ważywa, świeżo wyciskane soki, awokado, surowe orzechy i ziarna. Powyższe pokarmy powinny wypełniać co najmniej 80% twojej diety. Dodatkowo superpokarmy takie jak, surowa czekolada, surowe jagody goji, maca, zielony proszek z chlorelli i spiruliny, kiełki pszeniczne, konopie, herbaty ziołowe czy odwodnione pokarmy itp., stanowią świetny sposób, aby zapewnić sobie odpowiednie składniki w diecie i nie cierpieć na żadne niedobory pokarmowe podczas fazy przejścia.

 

Pozostałe 20% jedzenia w twojej diecie może być gotowana. To oznacza 1 lub 2 gotowane pokarmy w ciągu tygodnia lub do 20% tego, co spożywasz codziennie. Zgodnie z zasadami fazy przejścia nie powinieneś spożywać więcej gotowanego pokarmu. Surowe jedzenie zawsze powinno być spożywane przed gotowanym, ponieważ jest dużo szybciej trawione. Niestrawność i wzdęcia pojawiają się zazwyczaj gdy surowy pokarm jest jedzony po gotowanym, bo gotowanie opóźnia trawienie.

 

Ziarna, nabiał i jedzenie pochodzenia zwierzęcego powinno być jedzone rzadko w małych ilościach. Ziarna najlepiej jeść kiełkowane, ponieważ są dużo bardziej odżywcze. To jednakże wymaga wysiłku i planowania. Wiele osób stosujących surową dietę  używa kiełkowanych ziaren do przygotowywania z nich odwodnionych przekąsek.

 

 

Dieta w całości oparta na surowym pokarmie

 

Następny krok jest dla osób podejmujących wyzwanie surowej diety, naprawdę ciężki. Chodzi tu o to, że ta dieta składa się w 95-100% z surowego pokarmu bez udziału produktów odzwierzęcych. Dietę uzupełnia się świeżymi sokami i superpokarmami, aby zapewnić optymalne odżywienie organizmu.

 

Woda, którą pijesz powinna być oczyszczona poprzez odwrotną osomozę i musi być to woda żywa. Tak żywa, jak niektóre wody mineralne. Na rynku jest kilka wód mineralnych spełniających to kryterium.

Większość płynów w diecie pochodzi ze świeżych soków, świeżych owoców i warzyw oraz wody kokosowej - szczególnie polecanej przy tej diecie. Spożywając surowe pokarmy będziesz mniej pić niż na zwykłej diecie. Ta dieta przez swój skład powoduje mniejsze pragnienie.

 

Istnieje wiele wspaniałych przepisów kulinarnych które sprawią, że dieta będzie różnorodna i przyjemna w stosowaniu. Poszukaj przepisów na ciekawe, pyszne i niezwykle zdrowe dania, takie, jak surowy makaron, surowa lasagna, kukurydziane tortile, lody itp.

 

Zaczynamy

 

Najprościej zacząć od picia zielonych mieszanek superpokarmów, lub picia na śniadanie koktajli owocowych z nieznacznym dodatkiem świeżych ziaren i/lub orzechów.

Lunch i obiad powinny być oparte na świeżych sałatkach doprawionych sosem orzechowym lub z nasion, lub awokado polanym olejem wyciskanym na zimno. Dodaj do tego cytrynę, zioła i przyprawy. Ważne jest aby zjadać dużą  sałatkę z małym dodatkiem bialka. Sałatki wypełnią żołądek. Białko jest dużo lepsze w okresie przejścia niż węglowodany takie jak, chleb, makaron, ryż.

Białko szybko pomaga osiągnąć właściwy poziom cukru w organizmie  a więc szybko strawić nadwyżki białka i węglowodanów.

 

Większośc ludzi zauważa poprawę w samopoczuciu  w okresie od 1 do 3 miesięcy od przejścia na surową dietę. Na samopoczucie ma wpływ również wiele takich czynników, jak wiek, stan zdrowia czy styl życia.

 

Na początku, czyli w fazie przejścia, ostrożnie dozuj sobie ilość surowych tłuszczów. Możesz niestety spożyć ich za dużo aby poczuć się pełnym.

Przejadanie się surowymi tłuszczami nawet na surowej diecie jest nie zdrowe. Surowe tłuszcze nie powinny przekraczać 20% diety. Zawartość ponad 30% surowych tłuszczów w diecie może prowadzić do długotrwałego zaburzenia równowagi w organizmie.

 

Rozważ przejście na surową dietę już dzisiaj. Jedz dużo sałatek, warzyw i owoców i małą ilość tłuszczu. Wprowadź do diety spuperpokarmy, takie jak spirulina, białka z konopii i maca.

Pij co najmniej  1 świeżo wyciskany sok dziennie i nie zapomnij kupić dobrej książki z przepisami.

Już wkrótce powinieneś się poczuć silny i zdrowy i odczuć na własnym ciele korzyści, jakie daje surowa dieta.

 

Poprawiony: piątek, 23 grudnia 2011 18:09