header
MITY DIETY WYSOKOBIAŁKOWEJ PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 17 grudnia 2011 09:57

MITY DIETY WYSOKOBIAŁKOWEJ

Autor: Viktoras Kulvinskas

RawGuru: Czwartek, 25 Luty 2010

Tłumaczył: Aleksander Kwiatkowski

Białko ? możliwe, że najbardziej pokutującym mitem w dietetyce jest spożywanie dużej ilości białka, jest rekomendowane spożywanie aż 40-100 gramów białka dziennie. Nadmiar spożywania białka, więcej niż potrzeba, nie jest wykorzystywany przez nasz organizm. Istnieje kilka czynników, które w dużym stopniu zmniejszają dostępność białka ze spożywanego pożywienia. Jeżeli korzystamy z wyrobów mięsnych jako źródła białka, termiczna obróbka pożywienia niszczy co najmniej, jeden niezbędny aminokwas, aminokwas bezwzględnie potrzebny do budowy struktur enzymów i utrzymania w dobrej kondycji tkanek (cystyna i nie tylko, zobacz przypisy). Termiczna obróbka niszczy 40-85% białka w większości produktów żywnościowych.

Mity diety wysoko białkowej - Viktoras Kulvinskas

Większość spożywanej, termicznie przetworzonej żywności, dochodzącej do żołądka posiada temperaturę nie przekraczającą 40oC (104oF); taka temperatura może uszkodzić niektóre enzymy trawienne wydzielane w żołądku, enzymy niezbędne do trawienia. Natomiast, nadmierna ilość płynów, powoduje spowolnienie trawienia białek poprzez zmniejszenie stężenia enzymów trawiennych w soku żołądkowym. Spożywanie wysokobiałkowego pożywienia wraz z dużą ilością tłuszczów lub skrobi, dodatkowo spowalnia proces trawienia, ponieważ każdy z tych składników pożywienia wymaga innych rodzajów enzymów do ich strawienia. W przypadku spożywania zbyt dużych ilości pożywienia wysoko skoncentrowanego, wtedy większość takiego pożywienia pozostanie niestrawiona. Wielu ludzi nie może trawić mięsa ponieważ występują u nich niedobory, zarówno kwasu solnego w żołądku jak i soku trzustkowego i żółci.

W praktyce, wszelkie bóle, patologie i degradacja komórek jest spowodowana zakwaszeniem płynów ustrojowych, jest to związane z nadmiernym spożywaniem białek, szczególnie białka pochodzenia zwierzęcego, silnie zakwaszającego nasz organizm. Ale nawet nadmiary białka roślinnego t.j. wyroby z suchego ziarna, spożywane w nadmiarze mogą powodować zakwaszenia.

Dr. C.L. Elvehjem w ?Amino Acid Supplementation of Cereal? (suplementacja z aminokwasów pochodzenia zbożowego) ostrzega, że pobieranie podwójnej, rekomendowanej dawki aminokwasów, prowadzi do szkodliwych zaburzeń komórkowych. Dr. Bieler uważa, że głównym źródłem zakwaszenia organizmu jest spożywanie nadmiaru aminokwasów, zaburzających równowagę azotową.

?Wszelkie przypadki śmiertelne spowodowane są postępującym zakwaszeniem organizmu? (Cee W. Crile, M.D.). Zakwaszenie powodowane przez spożywanie produktów wysokobiałkowych, niszczy komórki w organizmie, zatem wymaga to przez organizm wytwarzania nowych komórek. Jeżeli występuje duża ilość śluzu w przewodzie pokarmowym, wraz ze złogami zbędnych substancji w naczyniach krwionośnych, wtedy białka (aminokwasy) są słabo wchłaniane i w większości niedostępne dla komórek organizmu lub odkładane są w niektórych tkankach jako złogi substancji zbędnych.


Stopień fizjologicznej degeneracji można określić poprzez ilość białka potrzebnego do utrzymania normalnej wagi ciała. Zwiększone zapotrzebowanie na białko wskazuje, że organy wewnętrzne, krew i limfa są pozatykane śluzem. Zwiększone spożywanie białka, wytwarza większe ciśnienie osmotyczne w przewodzie pokarmowym, wysokie na tyle aby wymusić przechodzenie aminokwasów przez silnie uszkodzone i zakrwawione ściany przewodu pokarmowego.

Krótkoterminowe korzyści diety wysokobiałkowej są spowodowane następującymi czynnikami:

Większość ludzi ma niedobory białkowe. W komórkach występują niedobory białek, dlatego że całe wnętrze organizmu, począwszy od przewodu pokarmowego aż po najmniejsze kapilary, jak również ściany komórek, są pokryte nadmiarem śluzu, odkładami tłuszczowymi oraz warstwą odkładów mineralnych, które przeszkadzają w transporcie aminokwasów (i nie tylko aminokwasów) do wnętrza komórek organizmu.

Pobieranie pożywienia wysokobiałkowego (szczególnie bez skrobi) wzmaga ciśnienie osmotyczne z powodu aminokwasów,: powstaje pewnego rodzaju mechanizm pompujący, powodujący wzrost transportu aminokwasów do wnętrza komórek. Zdrowie ulega poprawie. Następnie, istnieje efekt stymulacji ze strony białek, od momentu powstawania kwasu moczowego, zbędnego produktu przemian metabolicznych aminokwasów, związek posiadający strukturę podobną do kofeiny. Podobnie, jak w przypadku osób na diecie oczyszczającej, produkty białkowe ulegają dalszej detoksyfikacji, stąd zanik poczucia osłabienia jaki jest związany z oczyszczaniem.

Na koniec, w przypadku chorób t.j. toksemii w czasie ciąży, która oczyszcza różne schorzenia, dieta wysokobiałkowa, równie efektywnie była stosowana w celu zatrzymania lub zapobiegania procesu odtruwania.

Długoterminowy wpływ diety wysokobiałkowej jest zawsze szkodliwy. Prowadzi do akumulacji zbędnych produktów metabolizmu aminokwasów, powodując zakwaszenie organizmu. Dla przykładu, ludzka wątroba i nerki razem wzięte, mają ograniczone możliwości do usunięcia kwasu moczowego, mogą one usunąć zaledwie 8 gramów tego związku w ciągu 24 godzin. Jakkolwiek, spożycie 500 gramów mięsa powoduje wytwarzanie aż 18 gramów kwasu moczowego. Zatem, część kwasu moczowego pozostanie w organizmie w postaci złogów i to za każdym razem, gdy spożywamy tej wielkości posiłek mięsny, wszystko to prowadzi w końcu do chorób typu dna moczanowa, reumatyzm, artretyzm.

Bardzo podobne objawy można zaobserwować w przypadku terapii z megadawek suplementów z witamin i minerałów. Wyniki mogą być imponujące i szybkie. Jakkolwiek, schorzenie nadal jest powiązane z dietą dopóki dopóty osoba nie wejdzie w odpowiedni rygor dietetyczny, tego rodzaju niepełnowartościowe produkty spożywcze (ang. junk foods) dadzą w krótce o sobie znać.


Ponad to, nie ma suplementu, który mógłby dostarczyć wszystkich niezbędnych składników odżywczych, znajdujących się w surowych, ożywionych produktach żywnościowych. Podobnie, ludzki organizm nie jest skonstruowany do pobierania fragmentarycznych składników; witaminy pracują najlepiej, ale nie w pojedynkę lecz w powiązaniu z innymi witaminami, organicznie obudowanymi minerałami, enzymami i aminokwasami jakie znajdują się w pożywieniu pochodzącym od Matki Natury. Warto zwrócić uwagę, że w badaniach przeprowadzonych przez Dr. Kohlera, stwierdzających, że jest niemożliwe wyprodukować suplement dietetyczny, który zawierał by wszystkie znane składniki odżywcze, w pełni wykorzystane przez organizm, składniki które mogły by dorównać korzyściom zdrowotnych i rozwojowych, jakie znajdują się w soku z zieleniny.

Rzeczywistym rozwiązaniem dietetycznym jest oczyścić nasz organizm. Ten zabieg spowoduje wzrost przyswajalności składników odżywczych przez wyściółkę przewodu pokarmowego, skórę i ściany komórkowe naszego organizmu, umożliwiając tym samym, łatwy transport składników odżywczych. Osoba z oczyszczonym organizmem może spożywać wtedy mniejsze ilości prostych produktów t.j. podkiełkowane nasiona, owoce, warzywa i utrzymać tryskające zdrowie, siłę i przenikliwość umysłową.

Źródło:
http://www.healthfree.com/raw_food_art_high.html

Od tłumacza: dodatkowe informacje na temat zmian zachodzących w aminokwasach i białkach (i nie tylko) pod wpływem wysokiej temperatury znajdują się w obszernym opracowaniu:

Thomas Richardson, John W. Finley (Eds) (1985) Chemical changes in food during processing, Institute of Food Technologists, Academic Press, pp 514. Papers from a symposium, held by the Institute of Food Technologists in Anaheim, California, June 8-9, 1984.


Poprawiony: piątek, 23 grudnia 2011 17:52