header
Tryptofan: naprawdę niezbędny aminokwas. PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 17 grudnia 2011 15:04

 

Tryptofan: naprawdę niezbędny aminokwas.

 

Copyright RawPeople.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

 

 

Możliwe, że słyszeliście, że tryptofan jest składnikiem, który powoduje senność po zjedzeniu indyka podczas święta dziękczynienia. Tryptofan jest aminokwasem, który odgrywa wiele ról w organizmie.

 

Tryptofan jest niezbędnym aminokwasem.

 

Tryptofan to jeden z dziewięciu podstawowych aminokwasów. Jest określany jako niezbędny, ponieważ ludzki organizm potrzebuje go, lecz go nie wytwarza - musimy dostarczyć go ze spożywanym jedzeniem.

 

Dlaczego potrzebujemy tryptofanu?

 

Tryptofan pełni wiele funkcji w organizmie. Do jego najważniejszych ról należy udział w produkcji melatoniny i serotoniny.

 

Melatonina jest hormonem, który wpływa na działanie mózgu. Wierzy się, że jest odpowiedzialna za regulację cyklu budzenia/spania, zwanym rytmem dobowym. Melatonina jest produkowana przez szyszynkę - mały gruczoł znajdujący się w mózgu. Szyszynka wydziela melatoninę, gdy pod koniec dnia ubywa światła słonecznego. Melatonina pełni rolę ważnego utleniacza.

 

Serotonina jest wyjątkowo ważna, ponieważ reguluje czynności wielu istotnych części mózgu. Obejmują one kontrolę ruchu mięśni, myślenie, stan świadomości i zasypianie. Bez dużej ilości tryptofanu w naszej diecie zarówno serotonina, jak i melatonina przestaje prawidłowo funkcjonować, co może spowodować wiele problemów, w tym te związane ze snem.

 

 

Źródła tryptofanu dla witarian

 

Produkty zwierzęce, takie jak indyk, mleko i kurczak, są najprawdopodobniej najpopularniejszymi źródłami tryptofanu. Jednak wszystkie pokarmy, które zawierają proteiny zawierają pewną ilość tryptofanu. Kiełki soi i orzechy, zwłaszcza migdały, stanowią witariańskie pożywianie bogate w tryptofan.

 

Najlepszym sposobem, aby zapewnić organizmowi dużą ilość tryptofanu jest zróżnicowana dieta. Porozmawiaj z zaufanym lekarzem, jeżeli chcesz się dowiedzieć, czy przyjmujesz wystarczającą ilość tryptofanu.

 

Autorka: Angela Coate-Hermes

Copyright 2009: RawPeople.com. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Powyższy artykuł nie został oceniony przez Agencję ds. Żywności i Leków (FDA). Powyższe informacje i/lub produkty są przeznaczone dla celów edukacyjnych i nie powinny być używane do diagnozy, zaleceń lub leczenia chorób. Przed podjęciem jakichkolwiek zmian, rozpoczęciem JAKICHKOLWIEK ćwiczeń, rozpoczęciem przyjmowania suplementów, korzystania z tych informacji lub produktów w czasie ciąży lub choroby, należy skonsultować się z lekarzem.

 

Literatura:

Marz, Russell. Medical Nutrition from Marz. Portland, OR: Oni-press, 1999.

Murray, Michael and Joseph Pizzorno. The Encyclopedia of healing Foods. New York: Atria Books, 2005.

 

Poprawiony: piątek, 23 grudnia 2011 15:53