header
DELIKATNOŚĆ KWASÓW OMEGA-3, OMEGA-6 I INNYCH WIĄZAŃ NIENASYCONYCH. PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 17 grudnia 2011 15:59

DELIKATNOŚĆ KWASÓW OMEGA-3, OMEGA-6

I INNYCH WIĄZAŃ NIENASYCONYCH.

Opracował: Aleksander Kwiatkowski

Wiązanie podwójne C=C występujące m.in. w nienasyconych kw. tłuszczowych omega-9, omega-3 i omega-6, dla nas są to witaminy, jest bardzo szybko niszczone przez tlen atmosferyczny. Na rysunku (link poniżej) widać jak atomy tlenu atakują wiązanie podwójne (nienasycone) dzielą kwas tłuszczowy na mniejsze łańcuchy:

http://www.cyberlipid.org/perox/oxid0010.htm

Po zniszczeniu wiązania nienasyconego C=C nasz ustrój nie jest w stanie tego naprawić i to co było dla nas witaminą już nią nie jest. Przykład (link poniżej) w jaki sposób jeden z producentów pastylek z kwasami tłuszczowymi Omega-3 dba o jakość produktu.

http://www.redyeastrice-china.com/acid.htm

Tłumaczenie 3 przedostatnich paragrafów w powyższego linku:


Z powodu wiązań podwójnych występujących w nienasyconych kwasach tłuszczowych (omega-3, -6 itp), ww. ulegają degradacji tlenowej po wpływem atmosferycznego tlenu, dlatego też ekstrakcja omega-3 (kwasu linolenowego) to duże wyzwanie dla przemysłu. Lecz na szczęście ww. problem został rozwiązany za pomocą molekularnej destylacji próżniowej.


Odzielenie różnych związków odbywa się zgodnie z charakterystyczną temperaturą wrzenia. Aby utrzymać nienaruszoną strukturę aktywnego składnika t.j. omega-3 konieczna jest destylacja próżniowa. Warunki wysokiej próżni umożliwiają obniżenie temperatury wrzenia oraz niedopuszczenia tlenu atmosferycznego. Dlatego też nie mamy już problemów.


Dodatkowo nasz product t.j. kwas linolenowy jest szczelnie opakowany w azocie w ten sposób ww. produkt ma długą żywotność sklepową. Nie ma w nim żadnych sztuczny przeciw-utleniaczy, jest to produkt czysty, w pełni naturalny.

The character of my product:

Adopting molecular distillation technology

(Zaadaptowanie technologii destylacji molekularnej).

Processing in vacuum condition

(Przetwarzanie (ekstrakcja) w warunkach próżni).

Tight nitrogen-filling packed

(Szczelnie zamknięte w atmosferze czystego azotu).

Glittering and translucent, no solvent residua

(Produkt czysty, (przezroczysty) bez śladów rozpuszczalnika).

Total unsaturated fatty acid reaches to 99.7%

(Ostateczna zawartość ww. kwasów tłuszczowych dochodzi do 99.7%) .


Najlepiej, najprościej spożywać na świeżo, zmielone nasiona lnu lub jego kiełków, są jeszcze lepsze od ww. pastylek z Omega-3.


Linki polskojęzyczne

http://www.abee.linart.pl/flaxseed/omega3.htm

Zagrożeniem dla prawidłowego metabolizowania dostarczonych z pożywieniem kwasów Omega-3 jest nadmiar spożywanych kwasów Omega-6. Dzieje sie tak dlatego, ponieważ obsługuje je ten sam enzym, enzym umożliwiający przeksztacenie roślinnych form nienasyconych wyższych kwasów tłuszczowych do postaci właściwej organizmowi. Wniosek z tego, że siemie lniane powinno być spożywane w odzielnej sesji posiłkowej np. wieczorem lub rankiem wtedy nie występuje konkurencja o enzym (delta-5 desaturaza) pomiędzy omega-3 a omega-6.

http://www.abee.linart.pl/flaxseed/omega3-kontra.htm

http://www.abee.linart.pl/flaxseed/omega3-omega6.htm

FIZJOLOGICZNIE NAJWAŻNIEJSZE KWASY TŁUSZCZOWE

Symbol numeryczny

Nazwa zwyczajowa i wzór chemiczny

Opis

Uwagi

C10 , (nasycony), kwas kaprynowy,

CH3(CH2)8COOH

wspomaga ukł. immunologiczny (monokapryl), źródło: nasiona Cuphea sp., orzechy kokosowe

Rekomendowany dla każdej osoby

C12 (nasycony) kwas laurynowy,

CH3(CH2)10COOH

wspomaga ukł. immunologiczny (monolauryn), źródło: orzechy kokosowe, nasiona laurynu (Umbelluaria californica)

Rekomendowany dla każdej osoby

18:1D9, Omega-9, nietrwały, Kwas oleinowy,

CH3(CH2)4 (CH=CH) (CH2)6 COOH

Większość nasion roślin oleistych włącznie z orzechami, z owoców np. oliwka, awokado. Składnik fosfolipidów.

Rekomendowany dla każdej osoby

18:2D9,12, (Omega-6) (nietrwały), kwas linolowy

CH3(CH2)4 (CH=CHCH2)2 (CH2)6COOH

niezbędny, składnik fosfolipidów itp.

źródło: słonecznik, sezam, orzechy laskowe i inne

Rekomendowany dla każdej osoby

18:3D6,9,12 (Omega-6) (nietrwały), kwas gama-linolenowy

CH3(CH2)4(CH=CHCH2 )3(CH2)3COOH

rzadki, niezbędny, prekursor prostaglandyn PGE 1 i 2, źródło: nasiona wiesiołka, ogórecznika, nasiona porzeczki czarnej

Rekomendowany zwłaszcza dla osób z metabolicznymi upośledzeniami

20:4D5,8,11,14 (Omega-6), (nietrwały), kwas arachidowy

CH3(CH2)4(CH=CHCH2)4(CH2)2COOH

prekursor prostaglandin PGE 1 i 2

źródło: orzeszki ziemne i inne orzechy, nasiona

Rekomendowany dla każdej osoby

18:3D9,12,15 (Omega-3), (nietrwały),

ALA - kwas alfa-linolenowy,

H5C2(CH=CHCH2)3(CH2)6COOH

rzadki, niezbędny, prekursor prostaglandyn PGE 3, źródło: siemie lniane, znacznie mniej w orzechu włoskim, warzywach liściastych

Rekomendowany dla każdej osoby

18:3D6,9,12,15 (Omega-3), (nietrwały), Kwas stearydonikowy (moroktikowy) (cis-6,9,12,15 octadecatetraenoic)

H5C2(CH=CHCH2)4(CH2)3COOH

bardzo rzadki, prekursor prostaglandyn PGE 3, źródło: nasiona konopii (odmiana FIN-314)

Rekomendowany zwłaszcza dla osób z metabolicznymi upośledzeniami

Uwaga: W ustroju musi być zachowana proporcja pomiędzy prostaglandynami PGE 1 i 2 do PGE 3

Inne interesujące linki:

http://www.chiro.org/nutrition/FULL/Marine_vs_Veggie_Omega-3.html

Dlaczego moroctic acid (stearidonic acid) jest niezbędny zwłaszcza dla osób z upośledzeniem genetycznym dotyczącym enzymu delta-6-desaturazy, zobacz poniższy link:

http://www.hempfood.com/IHA/iha03208.html

WEGAŃSKIE EPA I DHA

EPA - kwas eikozapentaenowy oraz DHA kwas dokozaheksaenowy jest nie tylko syntetyzowany przez organizmy zwierzęce na bazie roślinnych omega-3 ale również przez algi. Kilka linków-przykładów organizmów planktonicznych z przeznaczeniem do upraw przemysłowych.

www.chiro.org/nutrition/FULL/Marine_vs_Veggie_Omega-3.html:
www.library.tudelft.nl/dissertations/diss_html_2003/as_swaaf_20030407.html
www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?holding=npg&cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9274025&dopt=Abstract
www.sciencemag.org/cgi/content/full/293/5528/290

Synteza długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych typu Omega-3 jest skomplikowana, wymagająca szeregu enzymów schemat poniżej:

Omega-3: Alpha Linolenic Acid (ALA) (C18:3) np. siemie lniane

Przejście 1 ?Enzym: Delta-6 desaturaza

Steradonic Acid (SDA) (C18:4) np. konopie

Przejście 2 ?Enzym: Elongaza

Eicosatretaenoic Acid (C20:4)

Przejście 3 ?Enzym: Delta 5-desaturaza

Eicosapentaenoic Acid (EPA) (C20:5)

Przejście 4 ?Enzym: Elongaza

Kwas C22:5

Przejście 5 ?Enzym: Elongaza

Kwas C24:5

Przejście 6 ?Enzym: Delta-6 desaturaza

Kwas C24:6

Przejście 7 ?Perioxsomal degradation

Docosahexaenoic Acid (DHA) (C22:6) np. alga Crypthecodinium cohnii

Przejście 8 ?Perioxsomal degradation

Eicosapentaenoic Acid (EPA) (C20:5)

Jak można zauważyć dwa razy występuje enzym Delta-6 desaturaza przejście 1 i 6, osoby z genetycznym upośledzeniem mają wtedy problemy. Z kwasu SDA (np. nasiona konopii) powstaje EPA oraz DHA. Organizm, który produkuje DHA produkuje również EPA tak jest również w przypadku niektórych glonów.

Część naukowców nadal upiera się za rybami jako żródłem Omega-3 natomiast inna grupa badaczy bierze pod uwagę to, że obecne ryby zawierają duże ilości rtęci, co więcej szkodzi niż pomaga. Ponad to jest również powód ekonomiczny. Zamiast uganiać się za rybami po morzach i oceanach, zamrażać ryby itd. znacznie lepiej jest założyć profesjonalne uprawy glonów w basenach, to zapewnia stały, kontrolowany dostęp do materiału roślinnego bogatego w Omega-3. Nienasycone kwasy tłuszczowe zwłaszcza wielonienasycone jak Omega-3, Omega-6 w temperaturze powyżej 100oC rozkładają się w ciągu minut, w temperaturze pokojowej w ciągu kilku godzin a w temperaturze poniżej 0oC w ciągu kilku dni. Ważny jest dostęp do tlenu raczej niż temperatura. Oczywiście zdecydowana większość ludzi nie wymaga spożywania tabletek z Omega-3, wystarczy zmielić siemie lniane to wszystko.

Development of DHA Purity. (O czystości DHA)

The first step to address the issue of pollutants in fish oil was to use a vegetable-derived DHA, rather than a fish or fish oil derived product. (Pierwszym, zasadniczym zagadnieniem jest zanieczyszczenie olejów rybich co było podstawowym bodźcem do otrzymywania DHA z roślinnych źródeł a nie z ryb).

z linku:

www.vegetarianvitamin.com/catalog_132.html

To co jest napisane na nalepkach o Omega-3 lub Omega-6 np. na margarynie to było, ale już niestety nie jest, zostało zniszczone przez tlen atmosferyczny w ciągu zaledwie kilku godzin w temperaturze pokojowej lub kilku dnia w temp. poniżej 0oC.

LECYTYNA I INNE FOSFOLIPIDY

Lecytyna lub inna nazwa: fosfatydylocholina należy do fosfolipidów. Jest syntetyzowana w odpowiednich ilościach od początku do końca (pełna synteza) jedynie u roślin i części mokroorganizmów.

Dlaczego?

Ponieważ w skład jej struktury wchodzą nienasycone kwasy tłuszczowe. Organizmy zwierzęce mogą syntetyzować odpowiednie ilości lecytyny pod warunkiem, że z pożywieniem dostarczane są świeże, niezniszczone przez tlen atmosferyczny nienasycone kwasy tłuszczowe typu: omega-9, omega-6, omega-3 itp.

Struktura molekularna lecytyny, zobacz poniższy link:

http://sky.bsd.uchicago.edu/lcy_ref/synap/plasmalemma.html

W jaki sposób rośliny syntetyzują wiązanie podwójne (C=C) w kwasach tłuszczowych i innych podobnych związkach, zobacz link poniżej:

http://www.biologie.uni-hamburg.de/b-online/e19/19i.htm

Lecytyna podobnie jak omega-9, omega-3, omega-6 jest nietrwała, ponieważ w kilka godzin (temp. pokojowa) pod wpływem tlenu atmosferycznego zostaje zniszczone podwójne wiązanie C=C ww. kw. tłuszczowych. Albo prościej: już w kilka godzin po ekstrakcji lecytyny (w temp. pokojowej) to co było lecytyną już nią nie jest. Wszelkie informacje na nalepkach różnorodnych produktów spożywczych np. margaryn dotyczą powtarzam: tego co było, ale już nim nie jest. Nawet temperatury poniżej 0oC nie uchronią od ww. degradacji nienasyconych wiązań to jest wtedy kwestia kilku dni.

W jaki sposób zapewnić organizmowi dostęp do lecytyny:

Aby zapewnić organizmowi biosyntezę odpowiedniej ilości lecytyny należy spożywać świeże, niezniszczone nienasycone kwasy tłuszczowe t.j. omega-9, omega-6 oraz omega-3. Najlepszym ich źródłem są świeże nasiona roślin oleistych a szczególnie zapominane to siemie lniane jako źródło omega-3. Dla poprawienia trawienia należy ww. zmielić, ale uwaga: zmielić bezpośrednio przed spożyciem, aby zapobiec szybkiemu, niszczącemu działaniu tlenu atmosferycznego.

Poprawiony: piątek, 23 grudnia 2011 15:10