header
Fitozwiazki PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
piątek, 03 lutego 2012 15:38

 

FITOZWIĄZKI
Źródło: veganbodybuilding.com
Autor: Derek Tresize
Tłumaczył:  Aleksander Kwiatkowski



Ludzie wszędzie są bardzo zakłopotani w sprawach odżywiania. Widzę to codziennie, pracując z klientami, pytania jakie zadają, sprzeczne informacje, na których opierają własne nawyki dietetyczne. A kogo mamy za to winić? Ze wszystkimi tymi pesudonaukowymi książkami na temat diety, taktyką zastraszania w sklepach spożywczych, reklamach o odżywianiu, zachwalaniu wysoko przetworzonej żywności, jesteśmy tym wszystkim zawalani i to każdego dnia, zatem nic dziwnego, że wielu ludzi jest zakłopotanych lub źle poinformowanych o tym, co powinni w rzeczywistości spożywać. Ta sama prawda dotyczy, i przemysłu suplementów i innych przemysłów. Ostatnio przyjrzałem się kilkunastu starym wydaniom czasopism poświęconych treningowi i zdrowiu, zwróciłem uwagę na artykuły dotyczące odżywiania. Dla tych z państwa, którzy regularnie czytają tego rodzaju czasopisma, zapewne domyślają się jakie artykuły mam na myśli. Zaczynają się one zazwyczaj od: stwierdzono, że taki i taki związek wykazuje XYZ niesamowitych korzyści zdrowotnych, następnie namawiają abyśmy zakupili ten związek ale już w formie wyizolowanego suplementu. Z jednej strony, śmieszą mnie tego rodzaju artykuły, z drugiej zaś, frustrują, w związku z oczywistymi (skutkami) implikacjami jakie z nich wypływają. Podam tutaj kilka skróconych przykładów:

Przciwutleniacze (antyoksydanty) występujące w jagodach, wykazują efekty przedziwdziałające starzeniu się -  info. z CNN.

Beta-ekdysteron (beta-ekdyson) (http://www.sfd.pl/sklep/wiki/Beta-ekdyson.html) w szpinaku, powoduje wzrost syntezy białka tj. przyśpieszenie wzrostu tkanki mięśniowej, aż o 20% - info. z MuscleMag.

Betaina (http://pl.wikipedia.org/wiki/N,N,N-Trimetyloglicyna) znajdująca się w buraczkach, powoduje zwiększenie wydolności i regeneracji mięśni ? info. z Flex.

Owoce i warzywa pomagają w utrzymaniu masy mięśniowej i zmniejszają utratę masy mięśniowej u osób starszych - info. z MuscleMag..

Galusan epigallokatechiny (http://pl.wikipedia.org/wiki/Galusan_epigallokatechiny) znajdujący się w zielonej herbacie, wspomaga układ immunologiczny i pomaga w pozbywaniu się nadmiaru tłuszczu ? info. z Muscle and Fitness.

Kapsaicyna (http://pl.wikipedia.org/wiki/Kapsaicyna) znajdująca się w ostrej papryce, pomaga zmniejszyć nadmierne łaknienie, jest pomocna w utracie nadmiaru tkanki tłuszczowej ? info. z Muscle and Fitness.

Polifenole znajdujące się w jabłkach, zwiększają siłę mięśni ? info. z Flex.

Ekstrakt z lukrecji zwiększa utratę nadwagi ? info. z MuscleMag.

Rezweratrol (http://pl.wikipedia.org/wiki/Resweratrol) znajdujący się w winogronach, jest skutecznym związkiem przeciwnowotworowym ? info. z Men's Health.

Likopen znajdujący się w pomidorach, zapobiega powstawaniu raka prostaty ? info. z Eating Well

Ten szablon jest widoczny, zrozumiały dla mnie, ale w tych czasopismach wspomniane związki, są reklamowane w postaci suplementów, związków które same w sobie są ogołocone z uprzednio wspomnianych efektów zdrowotnych. Wydaje się, że znacznie łatwiej i mnie kosztownie, w.g. mnie jest spożywanie różnorodnych sałatek warzywnych, owoców, zawierających wspomniane fitozwiązki. Nie tylko to, istnieje tysiące innych fitozwiązków w całych, nieprzetworzonych roślinach jadalnych. Czy jest jakaś szansa, że niektóre z nich, nie zostały jeszcze przebadane,  związki które wykazują również właściwości zdrowotne? Czy istnieje szansa, że niektóre z tych związków, działają synergicznie na nasze zdrowie ale jedynie wtedy, gdy są spożywane wraz z innymi związkami? Wydaje się logicznym tego rodzaju założenie; tak właśnie jest, zatem wychodząc temu wszystkiemu naprzeciw, można powiedzieć, że poprzez spożywanie całych, nieprzetworzonych produktów roślinnych, dostarczamy tych cudownych fitozwiązków, a to jest zarazem łatwiejsze, tańsze i  zdrowsze niż pobieranie wyizolowanych suplementów. To zaskakujące ?objawienie?, zostało już dawno odkryte, przez wielu uznanych profesjonalistów d/s zdrowia np. lekarzy z zrzeszonych w Komitecie Medycyny Odpowiedzialnej, Fundacji T. Colin Campbella i wielu innych postępowych lekarzy, osób którzy rutynowo leczyli i leczą tzw. choroby nieuleczalne, typu zaawansowane schorzenia serca, cukrzyca typu 2, a wszystko to za pomocą mocy uzdrawiającej roślin! Zatem, następnym razem, czytając czasopisma dotyczące zdrowia, zdrowego stylu życia, treningu itp., napotkacie państwo artykuły o najnowszych odkryciach, artykuły sugerujące zakup nowych suplementów ekstrahowanych z roślin, proszę to pominąć i zapytać same/j/go siebie: Czy dzisiaj jadłe/am warzywa i owoce?


Poprawiony: piątek, 03 lutego 2012 15:46