header
czy cukier naprawdę krzepi? PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
sobota, 03 marca 2012 16:58

Czy cukier naprawdę krzepi ?

Autorka: Casey Kerbs, 8 listopada 2004

Źródło: veganbodybuilding.com

Tłumaczenie: Aleksandra Jarosz

Wolelibyście wejść w kontakt z sokiem sumaka jadowitego czy połknąć łyżeczkę czystego cukru? Spokojnie można by założyć, że większość ludzi wybrałaby to drugie. Ale czy wiedzieliście, że antidotum przeciw sumakowi istnieje w przyrodzie? Nazywa się bylica pospolita i rośnie nieopodal miejsc, gdzie występuje sumak. Co do lekarstwa na cukier z kolei - to wcale go nie ma, bo czysty cukier nie jest substancją, która występuje w naturze.

Pytanie, czy w ogóle potrzebujemy lekarstwa na cukier? Przecież dosładza nam jedzenie, dobrze smakuje, dodaje nam energii, i, no? doprowadza do zapaści, sprawia, że czujemy się senni... cóż. przyczynia się do cukrzycy. Może warto byłoby przyjrzeć się bliżej temu smakowitemu środkowi chemicznemu, jakim jest cukier.

Jedzenie dzisiaj jest czymś zupełnie innym, niż było 40 czy 50 lat temu, kiedy mamusie spędzały długie godziny w kuchni, przygotowując całościowo każdą potrawę od zera. Teraz większość naszej żywności pochodzi z kartonów, puszek, słoików, albo z półki z mrożonkami w lokalnych sklepach spożywczych. Taka żywność pełna jest konserwantów i  owszem  cukru.

Ilości cukru spożywane przez populację amerykańską wzrastają gwałtownie, by dostosować się do szybkiego tempa, w jakim żyjemy. Spowolnijmy na chwilę i przyjrzyjmy się, co tak naprawdę serwujemy naszym organizmom.

Cukier nie jest substancją występującą w naturze. Poprzez proces rafinacji odarty zostaje ze wszystkich wartości odżywczych, jakie pierwotnie występowały w roślinie. Najpierw cukier wyciskany jest jako sok z buraka albo trzciny, dalej rafinowany do postaci melasy, rafinowany do postaci brązowego cukru, następnie do postaci białych kryształków (znanych jako C12H220) i dopiero wchłaniany przez nasz organizm.

Przeciętny Amerykanin spożywa ponad 50 kg cukru rocznie. U progu poprzedniego stulecia (1887 ? 1890) przeciętne spożycie wynosiło jedynie około 2 kg na osobę! Badacze z dziedziny dietetyki na Uniwersytecie Rockefellera (Nowy Jork) odkryli, że wysokie dawki cukru i tłuszczów w gotowej i przetworzonej żywności mogą być równie uzależniające, co nikotyna. Przy tych ilościach cukru, które spożywają Amerykanie, nie dziwne, że 95% z nich jest uzależniona od cukru.

Ci z was natomiast, którzy troszczą się o swoją sprawność, powinni wiedzieć, że cukier utrudnia odchudzanie. Ciągły wysoki poziom insuliny zmusza organizm do magazynowania nadmiernych ilości węglowodanów i tłuszczy.

Jeżeli martwi was nie tylko wasza waga, to wiedzcie, że cukier przyczynia się także do wielu innych fizjologicznych strapień. Cukier to jedna z wiodących przyczyn ubytków w uzębieniu, główna przyczyna cukrzycy, hipoglikemii i hiperglikemii; przyczynia się także do chorób serca, depresji, nadciśnienia, raka, kandydozy, chronicznego zmęczenia, hiperaktywności, zwiększa też niepokój i rozdrażnienie. Papierosy przynajmniej mają ostrzeżenie na opakowaniach. Gdzie jest ostrzeżenie o działaniu cukru?

Dobra wiadomość jest taka, że istnieje jakieś wyjście. Są alternatywy dla czystego cukru. Można używać naturalnego słodzika owocowego, na przykład soku owocowego. Można używać czystego syropu klonowego, który jest bogaty w magnez - ważnego obrońcę przed przeciwutleniaczami, w cynk - ważnego sprzymierzeńca systemu odpornościowego, a przy tym niskokaloryczny. Możesz także używać stewii, naturalnego cukru dostępnego w sproszkowanej formie. Stewia jest 300 razy słodsza niż czysty cukier, o czym nie powinniście zapominać, kiedy będziecie ją stosować.

Kiedy następnym razem ktoś was zapyta, czy wolicie łyżeczkę czystego cukru, czy sumaka jadowitego, nie zdziwiłbym się, gdyby większość z was wybrała sumaka - albo, jeszcze lepiej, słodką i naturalną alternatywę dla czystego cukru.


Poprawiony: sobota, 03 marca 2012 17:06