header
PDF Drukuj E-mail
Wpisał surawka   
czwartek, 07 czerwca 2012 12:29

 

Dieta wegańska
autor: Robert Cheeke, Vegan Bodybuilder, 28-02-2004

Tłumaczenie: Gabriela Darecka

Źródło: veganbodybuilding.com

Dieta wegańska nie różni się aż tak bardzo od diety nie wegańskiej, obie sprowadzają się do białka, węglowodanów, tłuszczy, nieesencjonalnych aminokwasów, esencjonalnych aminokwasów, witamin, minerałów i całkowitej ilość pochłanianych kalorii. Jak w każdej diecie, trzeba zdecydować ile każdego składnika zjeść. Trzeba też przedyskutować częstotliwość posiłków. Wielu ludzi je tylko kilka razy dziennie. Znam nawet ludzi, którzy jedzą tylko jeden posiłek dziennie i to wszystko. Na szczęście, nie są oni kulturystami. Najlepsze rezultaty osiągamy przy 6-10 posiłkach dziennie, przy czym każdy z nich zawiera małą ilość jedzenia. Wiem, że 10 brzmi ekstremalnie ale właśnie tyle posiłków jadałem kiedy miałem najlepsze wyniki. Myślę, że 6-8 jest prawdopodobnie najbardziej realną i korzystną opcją. Kiedy zjadasz mniejsze posiłki, upewnij się, że wszystkie zawierają białko, węglowodany i wodę. Tłuszcze są ważne, ale prawdopodobnie i tak dostarczysz organizmowi wystarczająco dużo tłuszczy jako produkt uboczny białka i węglowodanów. Aby dostarczyć dodatkowych tłuszczy i niezbędnych kwasów tłuszczowych, możesz jeść siemię lniane czy olej z pierwiosnków, orzechy czy też skorzystać z innych źródeł dobrych tłuszczy. Częste picie wody jest ważne, o ile to możliwe, pij nawet 4 litry dziennie. Suplementy diety to kolejny sposób na pokrycie zapotrzebowania na wszystkie aminokwasy, witaminy i minerały. Są ważne w każdej diecie, nie tylko wegańskiej. Możesz sądzić, że wiele twoich znajomych nie korzysta z suplementów. Zastanów się czy mają oni odpowiednią budowę ciała, czy wydają się zdrowi lub czy uprawiają fitness (osoba uprawiająca fitness wymaga większej ilości substancji odżywczych niż osoba o siedzącym trybie życia). Korzystam z ?białkowych? proszków, które nie tylko zawierają białko, ale również węglowodany, tłuszcze i blisko 100% zalecanej dziennej dawki wielu witamin, minerałów i zawierających wszystkie niezbędne kwasy tłuszczowe i wiele nieesencjonalnych kwasów tłuszczowych. Multiwitamina, glutamina, glukozamina, witamina B12, wapno, żelazo, cynk, witamina E i witamina C są również dobrymi suplementami kulturystycznymi. W żadnym wypadku nie trzeba brać ich wszystkich oddzielnie; wiele produktów zawiera mnóstwo witamin i minerałów. Dążenie do prawidłowej równowagi białka, węglowodanów, tłuszczy i suplementów powinno stać się nawykiem. Spróbuj rozłożyć całkowite dzienne spożycie na 40% białka, 30% węglowodanów i 30% tłuszczy. Jak ważny jest konkretny składnik, ilość i częstotliwość użycia opiszę w mojej książce, która ukaże się w 2003 roku.

 

 

Poprawiony: czwartek, 07 czerwca 2012 12:36