header
PDF Drukuj E-mail

 

Dlaczego potrzebujemy więcej przeciwutleniaczy?

Źródło: nutritionfacts.org

Tłumaczenie: Wojtek Milczarek

 

Artykuł Dr Michaela Gregera z dnia 2 grudnia 2014

Glukoza jest podstawowym paliwem dla ludzkiego ciała. By wytworzyć energię potrzebną do funkcjonowania naszego organizmu spożywamy glukozę oraz wdychamy tlen. Natomiast rośliny pobierają wodę oraz oraz wydychany przez nas dwutlenek węgla by wytwarzać tlen oraz związki organiczne, takie jak glukoza i tak w kółko. Słowo węglowodan oznacza po prostu nawodniony węgiel. Węglowodany są tworzone przez rośliny i uwalniają się w naszych mięśniach i mózgu po spaleniu roślin w energię przez nasz organizm.

Proces utleniania glukozy w celu wytworzenia energii ma jednak skutki nie pożądane, takie jak generowanie wolnych rodników. Picie duszkiem słodzonej wody zwiększa poziom utleniania w naszym krwiobiegu przez najbliższych kilku godzin, jako że nasze ciała trawią glukozę.(Trawienie nie jest jedynym fizjologicznym źródłem wolnych rodników - są nimi również ćwiczenia. Obejrzyj wideo Zapobieganie Stresowi Oksydacyjnemu Wywołanemu Przez Ćwiczenia Za Pomocą Rukwi Wodnej). Dlaczego mielibyśmy ewoluować tak by negatywnie reagować na podstawowe paliwo dla naszego organizmu? Stało się tak dlatego ponieważ przez miliony lat ewoluowaliśmy i w tym czasie nie było czegoś takiego jak słodzona woda. Cały cukier i skrobie były dostarczane razem z przeciwutleniaczami - związkami ochronnymi. W naturze, cukier zawsze występuje z fitoskładnikami.

Jeśli pijemy taką samą ilość cukru w postaci soku pomarańczowego, w naszym organizmie nie występuje spadek utleniania, ponieważ cukier w owocach występuje razem z przeciwutleniaczami. Nie możemy również po prostu pić słodzonej wody wzbogacanej o witaminę C, ponieważ w soku z pomarańczy nie występuje witamina C lecz fitoskładniki owoców, takie jak hesperetyna i naringenina które wspomagają utlenianie. Dlatego zawsze lepiej zjeść cały owoc, niż pić sok (Zobacz wideo Najlepszy Sok Owocowy i Sok Jabłkowy Może Być Gorszy niż Słodzona Woda). Jeśli fitoskładniki brzmią dla ciebie znajomo jest tak dlatego, ponieważ wspominałem o nich wcześniej w wideo takich jak Utrzymywanie Ciepłych Rąk Dzięki Cytrusom i Zmniejszenie Zmęczenia Mięśni Za Pomocą Cytrusów .

Jeśli nie jemy z każdym posiłkiem pokarmów roślinnych bogatych w fitoskładniki, wtedy przez kilka godzin po posiłku nasze ciało jest wytrącane z równowagi w stan pro-oksydacyjny, który może prowadzić do chorób wywołanych przez stres oksydacyjny. Dlatego idealnym rozwiązaniem jest jedzenie pokarmów bogatych w przeciwutleniacze podczas każdego posiłku .

W wideo Minimalne "Zalecane Dzienne Spożycie" Przeciwutleniaczy , możemy zaobserwować poziom utlenionego tłuszczu w naszej krwi w godzinę, dwie, i trzy godziny po spożyciu słodzonej wody i idącego za tym spadkiem poziomu witaminy E w naszej krwi, co jest spowodowane wykorzystaniem zapasów przeciwutleniaczy w naszym organizmie. W przypadku gdy nie jemy posiłków bogatych w fitskładniki nasze ciało musi uruchomić zapasowe źródło przeciwutleniaczy. Jednak nie możemy na nim zbyt długo polegać. Tak więc, najlepiej nawpychać się jak najwięcej pokarmów bogatych w fitoskładniki gdy jest to możliwe.

W każdym bądź razie powinniśmy jeść wystarczająco dużo przeciwutleniaczy aby zapobiec utlenianiu procesu trawienia. Nie chcemy przecież każdego dnia nadrabiać braków i kończyć dnia z niedoborem przeciwutleniaczy.

Wykres na filmie, Minimalne "Zalecane Dzienne Spożycie" Przeciwutleniaczy, pokazuje dzienne zapotrzebowanie na przeciwutleniacze, zależne od tego ile jemy, tak aby przeciwdziałać utlenianiu podczas procesu trawienia. Mężczyźni spożywający średnią ilość kalorii dla Stanów Zjednoczonych, około 2500 kalorii dziennie, powinni dostarczać organizmowi przynajmniej 11000 jednostek przeciwutleniaczy dziennie. Kobiety jedzą około 1800 kalorii, a więc powinny dostarczać swojemu organizmowi co najmniej 8000 jednostek by utrzymać odpowiedni poziom przeciwutleniaczy. Jednak przeciętny Amerykanin nie dostarcza swojemu organizmowi nawet połowy minimalnego zapotrzebowania - nic więc dziwnego że choroby powodowane przez stres oksydacyjny są tak popularne. Nasze ciała dostają tak niewiele przeciwutleniaczy, że nie dajemy sobie rady z wolnymi rodnikami tworzonymi w procesie trawienia naszych posiłków. Jesteśmy narodem z przewlekłym niedoborem oksydacyjnym.

Społeczeństwa w krajach rozwiniętych jedzą dużo ale niewystarczająco dużo roślin, co może doprowadzić do przesadnego i długotrwałego metabolicznego, oksydacyjnego i odpornościowego braku równowagi. To stwarza okazję do niekorzystnych czynników biologicznych, które z czasem mogą doprowadzić do osłabienia naszych systemów obronnych i naprawczych i objawić się w postaci zaburzeń czynności komórkowych, chorób, a ostatecznie śmierci.

Czy istnieje rafinowany słodzik, który nie powoduje tworzenia się wolnych rodników? Tak: Erytrytol Może Być Słodkim Przeciwutleniaczem .

Jaki jest najlepszy sposób dostarczenia naszego dziennego minimum 8,000-11,000 jednostek przeciwutleniaczy dziennie? Takie informacje można znaleźć w moim wideo Jak Osiągnąć Zalecaną Dzienną Dawkę Przeciwutleniaczy.

O tym jaką rolę w starzeniu się i chorobach odgrywają wolne rodniki można znaleźć w moim wideo Mitochondrialna Teoria Starzenia Się.. Dieta bogata w przeciwutleniacze może nawet zmienić ekspresję genów: Diety Na Bazie Roślin i Komórkowa Obrona Przed Stresem .

-Dr Michael Greger.