header
PDF Drukuj E-mail

 

Jak Fasola Pomaga Naszym Kościom?

Tłumaczenie: Wojciech Milczarek

Źródło: nutritionfacts.org

 

Artykuł Dr Michaela Gregera z dnia 27 listopada 2014

Służba zdrowia na całym świecie powszechnie zaleca zwiększenie spożycia produktów pełnoziarnistych oraz roślin strączkowych - fasoli, grochu zielonego, ciecierzycy oraz soczewicy - w celu poprawienia stanu zdrowia. Ale co z fitynianami ?

Fitaniany są naturalnie występującym związkiem, który można znaleźć we wszystkich nasionach roślin (takich jak fasola, zboża i orzechy), który przez dekady był uznawany za szkodliwy minerał absorbujący minerały. Dlatego na przykład można usłyszeć rady by przed spożyciem piec, wykiełkować lub wymoczyć orzechy, aby pozbyć się fitanianów i zaabsorbować więcej minerałów, takich jak np. wapń.

Niepokój związany z wpływem fitynianów na zdrowie kości powstał na podstawie serii eksperymentów laboratoryjnych przeprowadzonych na szczeniętach i ich wyników opublikowany w 1949 roku. Raport ten sugerował, że diety bogate w fityniany powodują zmiękczanie kości i wypłukują z nich wapno. Późniejsze badania na szczurach, w których karmiono je ekwiwalentem dziesięciu bochenków chleba dziennie, "potwierdziły" wyniki badań na szczeniętach i uznały status fitynianów jako tzw. anty-odżywczy. Ale ostatnio, po analizie badań na ludziach, obraz fitanianów przeszedł metamorfozę.

Ostatnie badanie opublikowane w the Journal of Medical Food postawiło proste pytanie: Czy ludzie którzy unikają pokarmów bogatych w fityniany - rośliny strączkowe, orzechy i produkty pełnoziarniste - mają lepszą gęstość mineralną kości? Nie. Osoby które spożywały więcej pokarmów bogatych w fitynyniany w rzeczywistości miały mocniejsze kości. Pomiarów dokonano w piętach, kręgosłupie i biodrach. Naukowcy doszli do wniosku, że fityniany znajdujące się w diecie zapobiegają osteoporozie oraz że niskie spożycie fitynianów jest czynnikiem sprzyjającym osteoporozie.

Inne badanie, mierzące poziom fitynianów w organizmach kobiet i idąca za tym masę kostną, doprowadziło do takich samych wniosków: U kobiet które spożywały więcej fitynianów w swojej diecie. utrata masy kostnej w kręgosłupie i biodrach była najmniejsza pośród badanych. Ponadto szacuje się, że osoby jedzące więcej fitynianów mają o wiele mniejszą szansę na poważne złamanie kości oraz mniejsze ryzyko złamania biodra.

Jest to zgodne z doniesieniami raportów twierdzących, że fityniany mogą hamować rozpuszczanie się kości w podobny sposób jak leki przeciw osteoporozie takie jak np. Fosamax. Jednak w przeciwieństwie do leków tej klasy, fityniany nie mają efektów ubocznych takich jak na przykład martwica kości. Ludzie biorą te leki by chronić swoje kości, jednak postępując w ten sposób mogą doprowadzić do ich obumarcia (obejrzyj wideo: Fityniany w Prewencji Osteoporozy).

Zdrowe jedzenie może nam również pomóc uniknąć innych leków. Sprawdź przykłady:

-        Powiedz Nie Lekom Jedząc Więcej Roślin

-        Produkty Pełnoziarniste Mogą Działać Równie Dobrze Jak Leki

-        Statyna A Toksyczność Mięśni

Fasola może nie tylko pomóc naszemu szkieletowi przetrwać dłużej ale również pozostałym częściom naszego ciała. Sprawdź wideo Zwiększona Żywotność Dzięki Fasoli .

Jak zwiększyć wchłanianie minerałów? Zobacz wideo Znaleziono Nowe Stymulatory Zwiększające Wchłanianie Minerałów .

Alkaliczne Diety, Białka Zwierzęce i Utrata Wapnia jest kolejnym zaskakującym wideo o dbaniu o zdrowie kości.

Więcej na temat korzyści fitynianów można znaleźć w moich wideo:

-        Fityniany W Zapobieganiu Rakowi

-        Fityniany W Rehabilitacji Komórek Rakowych

-        Fityniany W Leczeniu Raka

-Dr Michael Greger.