header
PDF Drukuj E-mail

 

Jak zaopatrywać się w dzienną dawkę przeciwutleniaczy ?

Tekst: dr. nauk med. Michael Greger , 4 grudnia, 2014.

Źródło: nutritionfacts.org

Tłumaczenie: Katarzyna Misiejuk

 

Dziennie, razem z posiłkami, powinniśmy przyjmować ok. 8-11,000 jednostek przeciwutleniaczy, aby zapobiec niedoborom antyoksydacyjnym.(patrz nagranie: The Reason We Need More Antioxidants? ? Dlaczego Potrzebujemy Więcej Antyoksydantów?). Aby uzyskać powyższe minimum, powinniśmy spożywać więcej owoców i warzyw. Niestety, nie jest to do końca prawdą. Powiedzmy, że ktoś zjada całego banana do śniadania, na obiad typową amerykańska sałatkę składającą się z sałaty lodowej i ogórka, na deser brzoskwinie z puszki, a na kolację porcję marchewki z groszkiem oraz kolejną sałatkę. Na koniec zjada jeszcze porcję arbuza. Reasumując, taka osoba zjadła dziennie 9 porcji owoców i warzyw. Czy jest to wystarczające? Okazuje się, że to nie wystarczy, ponieważ taka osoba przyjęła zaledwie 2700 jednostek antyoksydantów, co stanowi mniej niż ? rekomendowanej dziennej porcji. Co, w takim razie, powinna taka osoba zrobić? Zjeść 36 porcji dziennie?

Co się stanie, jeśli zamiast banana, taka osoba zje porcję borówek amerykańskich? A zamiast sałaty lodowej cztery liście czerwonej sałaty z dodatkiem fasoli i łyżeczką suszonego oregano? A na przekąskę taka osoba zje jabłko i daktyle? To jeszcze nie jest pora kolacji, a badany przyjął już 5 porcji, zostawiając w tyle rekomendowaną dzienną dawkę, jaką należy przyjąć (osiągając 28,000 jednostek). Wynika z tego, że nie istotna jest ilość przyjmowanych owoców i warzyw, ale jakość. Nie wszystkie owoce i warzywa mają takie same właściwości. Omówione to jest w nagraniach: Which Fruit Fights Cancer Better? (Które Owoce są Najskuteczniejsze w Zwalczaniu Nowotworów?) oraz Anti-Inflammatory Antioxidants ( Przeciwutleniacze Przeciwzapalne). Sugeruje się dobór najzdrowszych z możliwych opcji.

Kontynuując nasze rozważania, mamy południe, nasz badany osiągnął dzienne minimum zapotrzebowania na przeciwutleniacze wraz z tymi 5 przyjętymi porcjami. Czy, w takim razie, może on już jeść do końca dnia co tylko mu się podoba? Raczej nie. Szacowana dzienna minimalna porcja przeciwutleniaczy, czyli 8-11,000 jednostek, nie uwzględnia istniejących oksydacyjnych bodźców stresowych, takich jak: choroby, palenie papierosów, spożywanie mięsa, zanieczyszczenie powietrza, oraz brak snu. Jeśli mamy do czynienia z tymi czynnikami, i chcemy uniknąć ciągłego poziomu niedoboru antyoksydantów, powinniśmy jeść więcej owoców i warzyw.

W przygotowanym przeze mnie nagraniu: Antioxidant Level Dynamics (Dynamika Poziomu Przeciwutleniaczy), przedstawione są wyniki badania, w którym wykorzystano laser argonowy, aby w czasie rzeczywistym zmierzyć poziom przeciwutleniaczy w ciele ludzkim. Najważniejsze wnioski wynikające z tego badania były takie, że poziom przeciwutleniaczy gwałtownie spada w momencie wystąpienia sytuacji stresowej, a żeby odzyskać poprzedni poziom organizm potrzebuje aż 3 dni. Wynika z tego, że w sytuacji kiedy jesteśmy chorzy, zestresowani czy zmęczeni powinniśmy przyjmować więcej niż wyznaczony dzienny poziom antyoksydantów. Idealnie byłoby gdybyśmy ciągle dostarczali przeciwutleniacze do krwiobiegu, co oznacza, że powinniśmy spożywać przez cały dzień wysokoenergetyczne owoce i warzywa, takie jak: jagody, rośliny strączkowe, zieloną herbatę lub herbatę z hibiskusa.

Jeśli nie mamy pewności które produkty zawierają najwięcej przeciwutleniaczy można zapoznać się z wieloma nagraniami przygotowanymi na ten temat (Antioxidant Content of 3,139 Foods ? Tabela 3,139 Produktów zawierających Antyoksydanty, oraz Antioxidant Power of Plant Foods Versus Animal Foods ? Zawartość Antyoksydantów w Produktach Roślinnych w porównaniu do Produktów Pochodzenia Zwierzęcego). W szczególności przyprawy są ogromnym źródłem przeciwutleniaczy. (Antioxidants in a Pinch ? Szczypta Przeciwutleniaczy).

Czy istnieje możliwość przedawkowania antyoksydantów? Można to sprawdzić oglądając Maxing Out an Antioxidants ? maksymalne przyjmowanie przeciwutleniaczy. Jeśli więc zjemy miseczkę jagód z rana, aby wypełnić zapotrzebowanie na minimalna dzienną dawkę antyoksydantów, czy to wystarczy? Zobacz: Antioxidant Rich Foods With Every Meal ? Produkty Bogate w Przeciwutleniacze z Każdym Posiłkiem.